Sa oled siin

Jaemüük on jätkuvalt langustrendis

31.03.2010

Veebruaris vähenes jaemüük püsivhindades Statistikaameti andmetel 10%, ulatudes 3,8 miljardi kroonini. Eelmise kuuga võrreldes kahanes müük 5%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu langes aastaga 5% (0,25 miljardi krooni võrra).
Veebruaris püsis jaekaubanduse müük stabiilses langustrendis. Kuigi eelmise aasta veebruar oli aasta kõige nõrgem kuu, osutus selle aasta veebruar veelgi kesisemaks. Peamiselt vedas langust tööstuskaupade segment, kus võisid müüki mõjutada ka rasked talveolud. Lumelabidate müügi kasv ei kompenseerinud siiski vähenemist teistes kaubagruppides. Kuigi tarbijausaldusindikaatorid järjest paranevad ning viitavad tarbijate kindlustunde tõusule, ollakse siiski kulutamisega veel ettevaatlikud. Tuleviku suhtes muudab mõnevõrra optimistlikumaks asjaolu, et registreeritud töötute üldarvu kasv on aeglustunud ning töökohtade pakkumine on hakanud suurenema. Järgnevatel kuudel võib oodata müügilanguse jätkuvat pidurdumist.


Veebruaris suurenes veelgi kauplusegruppide arv, mis suutsid aastases võrdluses kasvu näidata. 2009. aasta veebruariga võrreldes kasvas müük toidukaupade, jookide ja tubakatoodete spetsialiseeritud kauplustes 27% ning farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük 4%. Müügitulu suurenes vastavalt 12% ja 5%. Kasutatud kaupade jaemüük kauplustes ja muu jaemüük väljaspool kauplusi suurenes aastaga 1% võrra.
Toidukaupade kauplustes jäi müügi langus jaanuariga samale tasemele, ulatudes 6%ni. Samas müügimahtude hoidmiseks on kaupmehed olnud sunnitud hindu alandama ning ettevõtete müügitulu langes 9% võrra. Müügitulu suurem kukkumine võrreldes kaubamahtudega püsivhindades on mõjutatud ka konkurentsi tugevnemisest sektoris.
Veebruaris jätkus nõrkus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes, aastaga vähenesid mahud 27% võrra. Ettevõtete müügitulu ulatus 443 miljoni kroonini, mis oli aastatagusest 21% väiksem. Samas on veebruar selles kaupluste grupis sesoonselt kõige nõrgem kuu ning järgnevatel kuudel võib oodata suuremaid müüginumbreid. Kesiseks jäi müük ka tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete segmendis, mis vähenes aastaga 14% (müügitulu kahanes aastaga 9%). Nii väiksed olid müügimahud viimati 2006. aasta algul.
Veebruar osutus raskeks ka sõidukikaubandusettevõtetele, kus müügimahud langesid aastaga veerandi võrra. Mõnevõrra parem on seis ettevõtete müügitulu osas, mis kahanes aastaga ligi 17%, ulatudes 1,1 miljardi kroonini. Kõrged kütuse hinnad ning teeliikluse vähenemine on kahandanud ka nõudlust kütuse järele. Aasta varasemaga võrreldes vähenes kütuse müük 12%.
Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt märtsis korraldatud küsitluse kohaselt kerkis kaubanduse kindlustunde indikaator kõrgeimale tasemele alates 2008. aasta sügisest. Eriti jõudsalt paranesid tuleviku ootused. Tarbijabaromeeter kasvas märtsis punkti võrra ning oli samuti viimase kahe aasta kõrgeimal tasemel. Järgnevatel kuudel on näha, kas see optimismi kasv ka reaalsetesse numbritesse jõuab.